A FLEXOP projekt eredményeit mutatja be a projekt vezetője az EU Research c. folyóiratban

Az EU H2020-as keretprogramja által finanszírozott, többéves projektben nem csak a repülőgép szárnyak rugalmas viselkedésének vizsgálatán és a jelenséget kezelni képes fedélzeti szabályozó rendszeren dolgoznak a nemzetközi konzorcium kutatói, hanem az eredményeket a levegőben is kipróbálják egy kísérleti, pilóta nélküli, légijármű platformon.

Vanek Bálint, intézetünk Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának laborvezető-helyettese a projekt eddigi eredményeiről ír a címben említett angol nyelvű cikkben. A hat fényképpel illusztrált cikk érdekes olvasmány az UAV-k és a repülőgépek iránt érdeklődőknek.

A FLEXOP projekt során az európai repülőgépipar tíz jelentős képviselője az MTA SZTAKI vezetésével, egy konzorciumban kutatja azokat a közös kihívásokat, melyek a repülés gazdaságosabbá tételét hivatottak biztosítani. A FLEXOP konzorcium tagja a legnagyobb európai repülőgépgyártó Airbus-on kívül a Német Űrkutatási Központ, több nagy múltú európai egyetem (Bristol, München, Delft, Aachen), valamint a repülőipar fontosabb beszállító cégei (az osztrák FACC és a görög INASCO). Az Európai Unió H2020-as keretprogramja által finanszírozott, három és fél évig tartó projektben nem csak a repülőgép szárnyak rugalmas viselkedésén és az ezt kezelni képes fedélzeti szabályozó rendszeren dolgoznak, hanem az eredményeket a levegőben is kipróbálják egy kísérleti, pilóta nélküli, légi jármű platformon. A partnerek szoros együttműködésével két év alatt megalkotott, cserélhető szárnyú prototípust a kritikus viselkedés tanulmányozása során, repülés közben, irányítottan össze is törik. Az ezen tesztek tanulságai alapján tervezett, aerodinamikailag optimalizált szárnyak pedig alapul szolgálnak az utasszállító gépek következő generációjának kifejlesztésekor.

A projektről bővebb információ itt, az EU Research című folyóiratban megjelent cikk pedig itt található.

FLEXOP projektről ír az EU Research c. folyóirat