Statiszták a volánnál

" David Hasselhoff a csuklójára rögzített kommunikátor fölé hajol, s beleszól: „Te, K.I.T.T., baromi hideg van kint, lécci, fűtsd be az utasteret, mire leérek az utcára!” Harminc évvel ezelőtt ennek a mondatnak csak a Knight Rider című tévésorozatban lett volna létjogosultsága – erős utópisztikus felhanggal. Ma legfeljebb azon csodálkoznánk kissé, ha a járgány elkezdene velünk kedvenc filmünkről csevegni, de az már természetes, hogy egy autó a fentihez hasonló parancsokat végrehajtson, vagy magától menjen A-ból B-be. Ezzel az autonómiával vannak ugyan még közlekedésrendészeti problémák, ám a jelek szerint a technológia és a jogi szabályozás örvendetes módon közeledik egymáshoz.

...A magyar járműipari fejlesztések egyik kiemelt területe az autonóm vezetési technológia, az erre vonatkozó kutatások Magyarországon a nyolcvanas évekre tekintenek vissza – mondja Bokor József , a Magyar Tudományos Akadémia elnökségének természettudományi tagja, a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) kutatási igazgatója, egyúttal a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának vezetője. Mára hazánk a világ élvonalába került ezen a területen többek között annak köszönhetően, hogy nemzetközi autóipari beszállítók jelentős kutatóbázisokat hoztak itt létre. A hírek szerint még az idén megjelennek az önmagukat vezető autók Budapesten és néhány autópályán, a közlekedési hatóság már megalkotta az autonóm járművek kategóriát, és hamarosan útvonalengedélyt is kapnak a Bosch kísérleti autói. A német cég második legnagyobb európai kutatás-fejlesztési központját tartja fenn Budapesten. A ThyssenKrupp Presta is tevékeny Magyarországon, helyi fejlesztőközpontja például biztonsági rendszert alkotott meg egy fiatal magyar mérnökcsapat autóirányítási újdonságához, amely akár világsiker is lehet. A kis hazai cég, az AdasWorks olyan rendszert hozott létre, amely kizárólag kamera alapján működik, és nem használ sem térképes adatbázist, sem pedig lézerszkennerek által rögzített háromdimenziós adatokat. Az autó agya egy kisméretű, nagy teljesítményű vezérlőegység, melyen szintén a cég által fejlesztett szoftver fut. A magyar agy találékonyságát dicséri, hogy a fejlesztők az irányítását húszezer forintos mobil rendszerrel oldották meg, ennek a fele a csip ára. Ezzel szemben a Google önvezető autójában csak a tetőn lévő szenzorok húszmillió forintba kerülnek.

A teljesség igénye nélkül: a hazánkban az autonóm hajtás területén működő multinacionális cégek sorába tartozik még a Continental, a Knorr-Bremse és a Valeo. Számos egyetemen is folynak hasonló jellegű kutatások: kiemelkedik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, de az ELTE-n és az MTA SZTAKI-ban is jelentős munkát végeznek. A Széchenyi István Egyetem, a Kecskeméti Főiskola és a Szegedi Tudományegyetem is komolyan foglalkozik az elektromos autókkal, illetve az energiatárolás lehetőségeivel." - olvasható a magyaridok.hu -n.